۱۳۸۹ بهمن ۷, پنجشنبه

بر قراری حکومت جمهوری در اسپانیا


در سال ۱۹۳۱ بعداز ده سالی آشوب سیاسی ، بر اثر قیام جمهوری خواهان آلفونس سیزدهم شاه اسپانیا از کشور گریخت و حکومت جمهوری برقرار شد . دولت جمهوری کمر به انجام یک برنامهٔ اصلاحات اجتماعی و اقتصادی بست . برای مبارزه با قدرت کلیسا که از ایام باستان در مملکت ریشه دوانیده بود ، قوانینی بر ضد طبقهٔ روحانیون به تصویب رسید و دیانت از حکومت تفکیک گردید ، فرقه یسوعیون (ژزوئیت‌ها) منحل و اموال آنها توقیف شد . مدارس از حوزهٔ نظارت اهل دین بیرون آمد . نهضت قدیمی استقلال کاتالون با اعطای حق خودمختاری داخلی فروانی ، تسکین یافت . برای طبقهٔ زارعین ، دولت مشغول تکه تکه کردن املاک وسیع تر ملاکین مهم و تقسیم آن گردید . در پی اصلاحات دولت جمهوری خواه اسپانیا، آن قدر این اصلاحات اساسی بود که ملاکان مبرز و روحانیون را خشمگین کرد .
منابع :
تاریخ جهان نو دکتر رابرت پالمر

۶ نظر:

مسعود گفت...

درود

همین موضوع که ژنرال فرانکو تونست خیلی راحت این جمهوریت رو از قدرت پایین بکشه یعنی آسیب پذیری وحشتناک جمهوریت.

نکته دیگر این است که در زمان این جمهوریت دو ایالت باسک و کاتالان تا مرز و نقطه جدایی رفتند.
زمانی که در کشوری حکومت مرکزی وجود داشته و به یکباره به ایالت ها خودمختاری داده می شود صد در صد آن کشور به سوی تجزیه می رود.
خود مختاری دیگری داریم که یک کشور برای افزودن وسعت خویش می پذیرد که مناطق مختلف با خود مختاری جزو آن گشور شوند مانند آمریکا و کانادا و یا آلمان پس از سقوط دیوار برلین ولی در کشورهایی مانند اسپانیا که حکومت مرکزی وجود داشته با دادن خود مختاری کشور به سوی تجزیه می رود.

پیروز باشی. پاینده ایران

يارو گفت...

با این نوع حکومت برای آغاز یک حکومت دمکراسی و نجات از زیر یوغ مستبدین اگر چه موافق نیستم ... ولی حماسه جنگ آزادیخواهانه اسپانیایی ها را میستایم ! که فقط یک نبرد برای آزادی توسط اسپانیایی ها نبود .. بلکه از سراسر دنیا به جبهه انقلابیون پیوستند .. انهم افرادی نظیر نویسندگانی بزرگ چون جان اشتاین بک و اینیاتسو سیلونه و خیلی ها که اسمشان یادم نیست ! گمان نکنم در تاریخ مبارزات آزادیخواهانه هیچ کشوری .. اینهمه روشنفکر و صاحب اندیشه شرکت کرده باشند ... یک نگاه به خبرنگاران خارجی حاضر در ایران بیاندازید که در جریانات انتخابات ریاست جمهوری با اولین تهدید رژیم پا به فرار گذاشتند ...

مدير وبلاگ گفت...

با درود به مسعود عزيز ...
در زمان فرانكو و همچنين الان هنوز باسكي ها و كاتالاني ها نداي جدايي سر ميدهند ....
جمهوري اسپانيا با عمر كوتاهش يكي از جلوه هاي زيباي اتحاد احزاب مختلف بود ..
اگر شكست خوردند دليلش حمايت وحشتناك آلمان و امريكا و انگليس از فرانكو بود !
تجربه اي بود كه در تاريخ اسپانيا چون برگ زريني ميدرخشد .. و اكنون نيز خيلي از سيستم هاي مبتني بر دموكراسي و آزادي هاي مدني در اسپانيا ملهم از اون جمهوري است !

مسعود گفت...

درود

خیلی کار خوبی کردی که کار کردن با سرویس های ایرانی را قطع کردی.
بابت قرار دادن شیر و خورشید زیبا هم بسیار سپاسگزارم و امیدوارم در پست آینده از خوانندگان وبلاگت هم بخواهی این کار را بکنند.

پیروز باشی. پاینده ایران

zadrakarta گفت...

به نام سرزمین اهورایی

به نام خاک پاک مادری

***

*پيرو زرتشت كسي است كه هربامداد از خود ميپرسد: من امروز براي آنكه جهان بهتر و زيباتر شود چه بايد بكنم؟ *روژه گارودي

***

نیایش نیاکان ما :

بادا گفتار آرام بر جهان

بادا کامروایی بر جهان

بادا آبادانی بر جهان

***

آشکار شدن تحریفات تاریخ نویسان.

...کورش یا اسکندر؟

تحریفات و داستانسرایی غربیان و رمزگشایی آن از طریق تقویم تاریخ – نجومی زرتشت

...

تاریخ هر کشوری به عنوان هویت آن کشور محسوب میشود و چنانچه دارای تمدن و فرهنگی درست و غنی باشد برای آن ملت دارای افتخاریست.و اگر کشوری مورد تجاوز و تهاجم فرهنگی قرار گرفت ، برای حفظ فرهنگ و تمدن سابق خود همواره میکوشد.که آنرا هویت اصیل یا اصلالت می نامند.

روایت فوق حاوی نکاتی است که تاریخ و در نتیجه، گاهشمارهای ایران و دوران حیات زرتشت را در زیر پرده ای از ابهام و تاریکی پنهان داشته .چنانچه بوریحان بیرونی نیز به برخی از آن موضوعات اشاره نموده است.

هدف از این تحریفات چه بوده؟

منتظر حضور سبزتانیم.

مسعود گفت...

درود

بر چهره گل نسیم نوروز خوش است
در صحن چمن روی دل‌افروز خوش است
از دی که گذشت هر چه گویی خوش نیست
خوش باش و ز دی مگو که امروز خوش است

پیشاپیش نوروز باستانی را خجسته باد می گویم.

هیچس دوست نداره فیلتر باشه ولی تیغ سانسور هر صدایی رو دوست داره خفه کنه ولی تا زمانی که بدون ترس از این تیغ حرف بزنیم و بنویسیم تاثیری نخواهد داشت. جایی این تیغ اونها تاثیر داره که ما رو به دلیل فیلتر نشدن و گرفتار نشدن در تیغ فیلترینگ و سانسور مجبور به خود سانسوری بکنه.

پیروز باشی. پاینده ایران و ایرانی